zondag 14 juli 2013

Zachte Bananen Havermout Koekjes - Suikervrij genieten

Toen ik als jong meisje aan het bakken was, was ik heel erg onsuccesvol in het bakken van koekjes.  Het resultaat was meestal droge keiharde tandbrekers. Cake & taart was een heel ander verhaal: mijn bananen-/ appel-cakes & veganistische kwarktaart vielen altijd zeer goed in de smaak.

Het feit dat ik geen behoorlijk koekje kon bakken zat mij (of in ieder geval dat perfectionistje dat ergens in mijn hoofd woont) toch wel een beetje dwars.

Een vriendin bracht me weer op het koekjesbakpad toen we samen besloten om de  geraffineerde suiker zoveel mogelijk uit ons voedingspatroon te bannen.

Op basis van diverse recepten die ik op het internet vond, in combinatie met mijn eigen ge-experimenteer heb ik deze lekkere Zachte Bananen Havermout koekjes gemaakt.



Zachte Bananen Havermout Koekjes.
(Recept voor ongeveer 22 koekjes)

Ingredienten:
50 gram rozijnen
100 ml water
75 gram bloem
1/2 theelepel baking soda (= zuiveringszout of natriumbicarbonaat o.a. van Jacob Hooy)
1/2 theelepel bakpoeder
2 eetlepels kokosolie, extra virgin (zacht, maar hoeft niet helemaal tot olie gesmolten te zijn)
125 gram havermout (dus geen havervlokken, havermout is kleiner)
2 rijpe bananen
50 gram gehakte walnoten (ongebrand)
Optioneel: 1 theelepel Gula Java Fin kokosbloesemsuikerpoeder
Verwarm oven voor op 180* C.

Week de rozijnen in het water gedurende 10 minuten..

In een grote kom mix je de bloem, baking soda, bakingpoeder en kokosolie.
Voeg toe de havermout en de rozijnen INCLUSIEF het weekwater. Mix.
Prak de rijpe bananen erdoor heen en voeg de walnoten toe.
Laat dit natte mengsel voor 15 minuten staan, zodat de havermout zachter wordt.

Bedek een bakplaat met bakpapier.

Plaats met een eetlepel hoopjes van het mengsel op de bakplaat. De koekjes zullen nog een beetje rijzen, dus houd er genoeg ruimte tussen (ongeveer 2.5 cm).

Bak in 15 minuten tot de koekjes goudbruin zijn.

Optioneel (als je erg van zoet houdt ): nadat je de koekjes uit de oven hebt gehaald strooi je er heel dunnetjes een theelepeltje kokosbloesemsuikerpoeder overheen.

Laat verder afkoelen.
Eet. Deel uit. Geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten